Това е мой термин за един специален пазарен дефект. Той може и да си има назначен друг термин, но аз не го знам. Поне не съм го срещал описан разпознаваемо в литературата. Същността му е следната:
За продукт, чиято себестойност е изключително ниска спрямо очаквания оборот, който би генерирал, има две възможности - 1)пределната му цена е свръхвисока или 2)този продукт се спира от производство.
Няма да навлизам в детаили, но тази насока на мислене се появи когато преди малко не открих в аптеката един продукт (продавачката ми съобщи, че отдавна вече липсва по аптеките), който би трябвало да струва стотинки и който би стигнал на един човек за няколко години. Имаше негови заместители, които, въпреки ненужно усложнените допълнителни "удобства", бяха със съмнителна ефикасност. Засега пропуснах тази покупка, ще търся още. И си обещавам да посъбера малко повече факти в подкрепа на разсъжденията си.
Вероятно разновидност на този пазарен дефект е и намаляващата дълготрайност на продуктите във всеки смисъл. Защото не съществува пазарно обоснована причина един продукт да продължава да функционира дълго след като му изтече гаранционният срок (тук се сещам за IKEA - световно известен производител и търговец на мебели, който произвежда "модерни" мебели, т.е. такива, които се сменят често...)
неделя, 25 май 2008 г.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар