четвъртък, 3 март 2011 г.

Търговска реклама и избор на метод на лечение

Не съм сигурен доколко намесата на рекламата при избора на метод на лечение за дадено заболяване е морален и доколко криминален проблем. Във всеки случай е проблем, защото тук не се касае за нещо палиативно, или нещо, което ще се оправи след няколко дни от само себе си. Не. Става дума за ситуация, от която няма връщане назад.
Изобщо дали е допустимо да се използва манипулиращ емоциите подход там, където думата за избор трябва да има само специалист?

От няколко месеца ми прави впечатление рекламата, която тече в интернет, за метод на лечение при разширени вени, прилаган сякаш извънредно и изключително само от един лекар - израелецът д-р Яир Галили.



Рекламираният метод се противопоставя единствено на оперативното лечение, при това не се цитира статистика за сравнителна ефективност, а има позоваване на ужаса, който изпитва всеки нормален човек от оперативната намеса изобщо.
За други алтернативи в рекламните съобщения не се съобщава.



Знам за специализирани частни клиники, които предлагат лечение на този здравен проблем, но те предоставят цяла гама от методи, които са предмет на избор по целесъобразност и според специфичните особености на проблема при всеки пациент. Д-р Галили използва само един метод, който той тенденциозно представя като универсален и, както пише на някои места, "революционен". Въпреки, че методът никак не е нов, на практика в момента съществуват далеч по-модерни методи, като лазер аблация и радиофреквентна аблация, а за малки вени и дериват на оперативните методи - минифлебектомия.
За възможните усложнения след използването на рекламирания метод - естествено нито дума.
Избягва се и чисто търговският атрибут на метода - неговата цена и доколко при варианта, използван от д-р Галили, тя е съпоставима със себестойността му.

Според мен Българският лекарски съюз трябва да реагира много категорично на подобен род медийни изяви, защото потребителят на тези рекламни съобщения не е в състояние да направи съзнателен избор. И то избор, от който зависи здравето и животът му.
Иска ми се борбата срещу това порочно явление да не изглежда като еднолична разправия на водещите ни специалисти по проблема, оспорващи ефективността на конкретния метод, а възможността за подобни своеволия да бъде напълно пресечена. Рекламата трябва да стига дотам, докъдето потребителят й е способен сам да прецени последствията от рекламираното решение.

Няма коментари: